Hoewel er in de komende stadia nog wel het e.e.a. kan veranderen, plaats ik hier alvast wat foto’s, beschrijvingen en specificaties van de windmolen in wording.




De rotor

De 45 cm lange bladen zijn gezaagd uit een PVC-pijp van 11 cm dik. Na aftrek van de zaagsneden houd je dan vier stroken over van 8,5 cm breed. Drie daarvan heb ik in model gezaagd en voorzien van schroefgaten.

Het hart van de rotor wordt gevormd door een driehoek met zijden van 15 cm. Omdat ik toevallig geen multiplex van de gewenste afmetingen kon vinden, heb ik 2 stukken watervast triplex op elkaar gelijmd. Zo kom je er dus ook. Na het aftekenen, boren en schilderen kon het zaakje aan elkaar worden geschroefd.

De bladen zijn rondom de as gemonteerd. Dat levert een totale diameter op van 92 cm.
Het rotoroppervlak bedraagt daarmee 0,66 m².

De kap

Omdat het toevallig zo uitkwam, is de kap 80 cm lang geworden. Voorop komt straks uiteraard een elektromotor of generator, maar in de testfase werk ik met een as van een fietswiel.

Op ongeveer 20 cm vanaf de voorkant is de as gemonteerd waarop de kap kan draaien. Deze as bestaat uit een losse tafelpoot van 3 cm dik. Omdat de kap natuurlijk wel vrij moet kunnen draaien, maar ook niet te losjes in de mast moet steken, heb ik er een koppelstukje van een afvoer overheen geschoven. Met een millimetertje speling rondom past dit nu perfect.

Achteraan zit het roer. Omdat er geen duidelijke richtlijnen te vinden zijn omtrent de grootte ervan, heb ik maar gekozen voor A4. Het is gemaakt van een stuk triplex, en zit gelijmd en geschroefd tussen twee glaslatten. Het afgeschuinde hoekje heeft geen functie, maar het ziet er zo gewoon wat sneller uit.

Ten slotte zie je vooraan nog een stuk ijzer zitten. Dat is de kop van een moker, en is bedoeld om in deze testfase de kap uit te balanceren.

Overige zaken

De mast is een overblijfsel van een oude parasol. Dat is een aluminium pijp van 2,45 m hoog en 4,8 cm dik. Voorlopig staat deze in een kerstboomstandaard. Dat werkt overigens prima, maar wil toch z.s.m. op zoek naar een voet van beton of gietijzer.

In de mast zaten al voldoende gaten, dus was het vrij eenvoudig om er op ongeveer 2 m hoogte een schroefoog doorheen te draaien om daar drie nylon tuidraden aan vast te kunnen knopen. Deze tuidraden zitten op hun beurt dan weer vast aan het balkon d.m.v. draadspanners.

Toekomstige wijzigingen?

Als ik een motor of generator kan vinden die ook op middelmatige snelheden voldoende stroom levert, dan kan ik de rotor in z’n geheel simpelweg op de as monteren. Als dat niet het geval is, dan moet ik gaan werken met een versnelling. Dan blijft de as van de fiets op z’n plek, en komt daar een poelie aan vast. De rotorbladen komen dan waarschijnlijk rechtstreeks op de poelie te zitten, en de motor komt dan onderaan te hangen.

Wordt vervolgd

2 stemmen, gemiddeld: 5 van 52 stemmen, gemiddeld: 5 van 52 stemmen, gemiddeld: 5 van 52 stemmen, gemiddeld: 5 van 52 stemmen, gemiddeld: 5 van 5   (2 stemmen, gemiddeld: 5,0)
Loading ... Loading ... Bedankt voor je stem!