Het jaar van de windmolen – IV

Hoewel er in de komende stadia nog wel het e.e.a. kan veranderen, plaats ik hier alvast wat foto’s, beschrijvingen en specificaties van de windmolen in wording.




De rotor

De 45 cm lange bladen zijn gezaagd uit een PVC-pijp van 11 cm dik. Na aftrek van de zaagsneden houd je dan vier stroken over van 8,5 cm breed. Drie daarvan heb ik in model gezaagd en voorzien van schroefgaten.

Het hart van de rotor wordt gevormd door een driehoek met zijden van 15 cm. Omdat ik toevallig geen multiplex van de gewenste afmetingen kon vinden, heb ik 2 stukken watervast triplex op elkaar gelijmd. Zo kom je er dus ook. Na het aftekenen, boren en schilderen kon het zaakje aan elkaar worden geschroefd.

De bladen zijn rondom de as gemonteerd. Dat levert een totale diameter op van 92 cm.
Het rotoroppervlak bedraagt daarmee 0,66 m².

De kap

Omdat het toevallig zo uitkwam, is de kap 80 cm lang geworden. Voorop komt straks uiteraard een elektromotor of generator, maar in de testfase werk ik met een as van een fietswiel.

Op ongeveer 20 cm vanaf de voorkant is de as gemonteerd waarop de kap kan draaien. Deze as bestaat uit een losse tafelpoot van 3 cm dik. Omdat de kap natuurlijk wel vrij moet kunnen draaien, maar ook niet te losjes in de mast moet steken, heb ik er een koppelstukje van een afvoer overheen geschoven. Met een millimetertje speling rondom past dit nu perfect.

Achteraan zit het roer. Omdat er geen duidelijke richtlijnen te vinden zijn omtrent de grootte ervan, heb ik maar gekozen voor A4. Het is gemaakt van een stuk triplex, en zit gelijmd en geschroefd tussen twee glaslatten. Het afgeschuinde hoekje heeft geen functie, maar het ziet er zo gewoon wat sneller uit.

Ten slotte zie je vooraan nog een stuk ijzer zitten. Dat is de kop van een moker, en is bedoeld om in deze testfase de kap uit te balanceren.

Overige zaken

De mast is een overblijfsel van een oude parasol. Dat is een aluminium pijp van 2,45 m hoog en 4,8 cm dik. Voorlopig staat deze in een kerstboomstandaard. Dat werkt overigens prima, maar wil toch z.s.m. op zoek naar een voet van beton of gietijzer.

In de mast zaten al voldoende gaten, dus was het vrij eenvoudig om er op ongeveer 2 m hoogte een schroefoog doorheen te draaien om daar drie nylon tuidraden aan vast te kunnen knopen. Deze tuidraden zitten op hun beurt dan weer vast aan het balkon d.m.v. draadspanners.

Toekomstige wijzigingen?

Als ik een motor of generator kan vinden die ook op middelmatige snelheden voldoende stroom levert, dan kan ik de rotor in z’n geheel simpelweg op de as monteren. Als dat niet het geval is, dan moet ik gaan werken met een versnelling. Dan blijft de as van de fiets op z’n plek, en komt daar een poelie aan vast. De rotorbladen komen dan waarschijnlijk rechtstreeks op de poelie te zitten, en de motor komt dan onderaan te hangen.

Wordt vervolgd

2 stemmen, gemiddeld: 5 van 52 stemmen, gemiddeld: 5 van 52 stemmen, gemiddeld: 5 van 52 stemmen, gemiddeld: 5 van 52 stemmen, gemiddeld: 5 van 5Aantal stemmen: 2 | Gemiddelde: 5,0
Loading ... Loading ... Bedankt voor je stem!

10 reacties op “Het jaar van de windmolen – IV

  1. @Leidse Glibber:
    De huidige rotor draait echt een heel stuk beter dan de vorige! Zelfs bij matige wind (3 tot 4 Bft) bereikt de rotor al zeer hoge snelheden. De rotor zelf is zo goed als geruisloos, maar de bladen zijn nog niet helemaal goed uitgelijnd waardoor de as soms wat rammelt en de mast iets heen en weer schudt.
    Ooit komt het goed, Glibber!

  2. Hé da’s raar… mijn post van gister staat er niet!

    Nou ja, mooie foto’s. Ik ben benieuwd hoe de zaak draait als de dynamo erop zit.

    Edit door Admin, 16-02-2012: Om onduidelijke redenen was je eerste reactie op deze log aangemerkt als spam. Excuses voor het ongemak. Ik ga direct kijken of ik ergens een witte lijst kan aanmaken.

  3. @E. Eliveld:
    Lees ook mijn edit bij je reactie. Soms vraag je je af wat nu eigenlijk de criteria omtrent spam zijn…
    Zoals ik al aan Leidse Glibber schreef, draait het echt supersnel. Op foto 2 kun je zien dat het rotorblad dat naar onderen hangt iets verder naar buiten staat dan de andere twee. Dit is inmiddels verholpen door de gaten iets op te ruimen (groter te maken) en het blad opnieuw te monteren. Het was maar een kleine aanpassing, maar het verschil was al direct merkbaar!
    En dan gaat nu de zoektocht naar een geschikte dynamo of elektromotor beginnen!

  4. Ikke blacklisted? :roll:

    Misschien dat een oude wasmachinemotor iets is? Ik heb meerde malen gehoord dat men deze heeft toegepast.

    Als ik een linkje ergens kan vinden post ik die wel.

  5. @E. Eliveld:

    Het probleem ligt bij Akismet, dat hier de spam afhandelt. Het zal wel een bepaalde letter- of woordcombinatie zijn geweest waarin Akismet zich heeft verslikt.

    Een wasmachinemotor kan evt. wel, maar dan moet deze idd. wel vaste magneten hebben. Binnenkort ga ik sowieso eens ff langs bij een zaak die onderdelen voor o.a. stofzuigers en wasmachines verkoopt.

    Vandaag was ik bij een zaak waar men electromotoren repareert en verkoopt. Daar lag nog een motor van 70 V. Ik heb gezien dat deze met 500 toeren 20 V geeft. Maar ja, 500 toeren worden vast wel gehaald zolang de rotor op een fietsas draait. Met slechts een beetje wind (zoals vanochtend) haalde de rotor al 2 tot 3 toeren per sec. oftewel gemiddeld 150 tpm. Ik weet echter niet of 500 tpm. nog realistisch is als de rotor een paar zware magneten moet rondzeulen…

    Zelf een generator bouwen is boeiend, maar voor mij gaat dat net iets te ver.

    Ik blijf dus op zoek, en dit verhaal is dan ook nog lang niet afgelopen!

  6. Zodra deze windmolen maximaal werkt blaas je daar een hoop rottigheid mee weg.
    We richten de windmolen op EuroStaete met zijn eigen rechters en rechtstribunaal.
    U bent wel verplicht eerst 300 Gulden Mark te kopen! Aanschafkosten 750 keiharde euromunten, dat is iets minder. EuroStaete is the best circus in the world met als beste stalmeester ever, de befaamde Rob Brockhus. Joop succes met de windmolen…

  7. @René van Spanje:
    De meeste wind pak ik uit het ZW, dus die blaast naar het NO, en komt dan ook precies over Eurostaete! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Onderwerp is gesloten.